MMLAB tarptautinėje erdvėje: „Sayonakidori“ Japonijoje ir partnerystės Europoje
Muzikinis performansas „Sayonakidori“ (Lakštingala)
Martyno norvaišo NUOTR
Šį lapkritį įvyko Meno ir mokslo laboratorijos (MMLAB) muzikinio performanso „Sayonakidori“ (lakštingala) japoniškoji premjera – šalyje, kur prasidėjo šio kūrinio kelionė. Lapkričio 21 d. performansas parodytas Nishi Aizu International Art Village (NIAV), o lapkričio 29 d. įvyko du rodymai viename svarbiausių šiuolaikinio scenos meno renginių šalyje – YPAM festivalyje Jokohamoje. Ši premjera yra viena ryškiausių MMLAB jubiliejinio sezono akimirka ir reikšmingas žingsnis plečiant LT-JP ART Network – platformą, skirtą ilgalaikiams Lietuvos ir Japonijos menininkų mainams.
„Per dešimt metų MMLAB iš nedidelės iniciatyvos išaugo į organizaciją, veikiančią tarptautiniu mastu. Premjera Japonijoje mums svarbi tuo, kad ji rodo, jog mūsų darbai gali atverti dialogą su kultūromis, kurios mus įkvepia. Tai ženklas, kad augame, stiprėjame ir randame savo vietą platesniame šiuolaikinio meno žemėlapyje“, – sako MMLAB vadovė Rusnė Kregždaitė.
Sugrįžimas prie kūrinio ištakų
Muzikinis performansas „Sayonakidori“ gimė iš gyvos kūrybinės patirties Japonijoje, todėl jo premjera šioje šalyje – tai sugrįžimas į vietą, kuri nulėmė kūrinio meninę kryptį. Kompozitorė ir režisierė Agnė Matulevičiūtė kartu su choreografu Pawelu Sakowicziumi daugiau nei prieš metus rezidavo Misho rezidencijoje, o vėliau turėjo išskirtinę galimybę patekti į legendinę Nijō pilį dar prieš atsidarant lankytojams ir užfiksuoti jos garsus. Būtent šie garsai, visame pasaulyje žinomi kaip „lakštingalų grindų“ fenomenas, tapo performanso idėjiniu šaltiniu.
„Japonijoje „Sayonakidori“ rodėme labai skirtingose erdvėse – senoje mokykloje, kur buvo daug tylos, girgždesio ir artimas kontaktas su žiūrovais, ir galerijoje šalia stoties, kur nuolat girdėjosi traukiniai ir nebuvo tylos. Tai pakeitė kūrinio tempą, dinamiką ir atlikimo būdą. Labai džiaugiuosi, kad performansas susitiko su šalies, kurioje gimė jo idėja, žiūrovais, ir jaučiu, kad grįžęs į Lietuvą jis bus dar kitoks – tai tarsi nesibaigianti kūrinio kelionė“, – pasakoja A. Matulevičiūtė.
„Sayonakidori“ premjera Japonijoje turi ypatingą prasmę: tai ir kūrybinis dialogas su kultūra, kuri jį įkvėpė, ir pagarbus bandymas pasiūlyti naują žvilgsnį į vietos tradicijas, naudojant šiuolaikinio garso ir performanso priemones.
Nuo vitrinos iki koprodukcijos
„Sayonakidori“ premjera Japonijoje žymi ne tik kūrinio sugrįžimą į savo ištakas, bet ir platesnį MMLAB tarptautinės veiklos etapą. Šį rudenį MMLAB stiprina ryšius su skirtingomis institucijomis, o vienas svarbiausių partnerių šiuo metu – vienas ryškiausių Lenkijos teatrų TR Warszawa, kur surengta MMLAB darbų vitrina.
„Lietuvišką vitriną TR Warszawa laikome svarbia mūsų programos dalimi, nes ji atveria erdvę dialogui su meninėmis realybėmis už mūsų sienų. Lietuvos scena ypatinga tuo, kad drąsiai jungia konceptualų aiškumą, formos eksperimentą ir emocinę riziką – tai labai rezonuoja su TR Warszawa kryptimi“, – teigia TR Warszawa komanda.
Spalio mėnesį Varšuvoje publikai buvo pristatytos trys naujausios MMLAB premjeros. Spektaklis „Chroma“ (autoriai Maksym Teteruk ir Naubertas Jasinskas, koprodukcija su Valstybiniu Jaunimo teatru) tyrinėjo, kas lieka, kai kalba sunyksta po asmeninio ir visuomeninio smurto našta. Šokio spektaklis „Šokis cigaretei ir geriausiai draugei“ (choreografė Greta Grinevičiūtė) gilinosi į draugystės ir priklausomybių temas, o režisierės Lauros Kutkaitės performatyvi paskaita „tremolo“ kvestionavo akademinio žinojimo ir emocinės patirties ribas.
„Kviesti MMLAB projektus į TR Warszawa mums buvo tiek meninis, tiek politinis gestas. Jų kuriamas laboratorinis, procesinis darbas, keliantis klausimus apie institucijų ir menininkų bendradarbiavimą, yra itin svarbus šiandieninėje Europos teatro ekosistemoje“, – pažymi teatro atstovai.
Vitrina sukūrė tvirtą pagrindą tolesniam bendradarbiavimui, kuris pratęstas koprodukcijoje „Kosminiai namai“ (rež. Lina Lapelytė) – bendrame MMLAB ir TR Warszawa darbe, neseniai pristatytame Lietuvos publikai.